Skip to content
coeo Inkasso - News
2025-sep-16 08:36:431 min read

Vi vill arbeta på ett sätt som gynnar alla parter

Vi vill arbeta på ett sätt som gynnar alla parter
2:26

Svenskarnas skulder till Kronofogden fortsätter att nå nya rekordnivåer. Vilket ansvar har inkassobolagen för att göra situationen bättre? Ett stort ansvar, menar Pernilla Almström, vd på coeo Inkasso.


Ett inkassobolag verksamt i Sverige lyder under inkassolagen. Lagen ger inkassobolagen rätt att skicka en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden – något som kostar konsumenten ytterligare 680 kronor. Om Kronofogden beslutar om ett utslag får konsumenten en betalningsanmärkning, vilket exempelvis kan försvåra att skaffa ett telefonabonnemang eller ta ett lån.

– Bara för att vi har rätt att agera på det sättet, innebär det inte att vi alltid ska göra det. För oss är det viktigare att vara relevanta, säger Pernilla Almström och fortsätter:
– Det handlar om att vara väldigt tydliga med vilket köp vårt krav avser och vad mottagaren förväntas göra. Samtidigt poängterar vi att vi finns här, redo att skräddarsy ett individanpassat upplägg som ger största möjliga chans för konsumenten att kunna betala.

coeo är av uppfattningen att inkassobranschen tillsammans har stor möjlighet att påverka den växande skuldsättningsnivån.
– Jag tycker att vi bör fråga oss om det är rimligt att ett köp på några hundra kronor hamnar hos Kronofogden? Har vi då inom branschen gjort vårt jobb på ett tillräckligt bra sätt? frågar sig Pernilla Almström.

coeo har funnits i Europa sedan 2010 och har sedan starten i Sverige 2022 haft en snabb tillväxt. Företaget har därför haft möjlighet att ta ett omtag och utmana rådande strukturer. Genom innovativa system, modern teknik och effektiva processer erbjuder coeo smidiga individanpassade lösningar för konsumenten.

Siktar på win-win-win.
Enligt coeo handlar det om att modernisera och bygga förutsättningar för en lönsamhetsmodell som inte kräver att konsumenten snabbt skickas vidare till Kronofogden. För att lyckas med detta är det viktigt att rimliga avtal skrivs med uppdragsgivarna, samtidigt som det finns stor potential för branschen att öka sin egen effektivitet.

– Avtalen vi skriver med våra uppdragsgivare ska ge oss incitament att säkra upp deras intäkt här och nu, samtidigt som kundupplevelsen blir bästa möjliga. Det vi levererar ska gynna såväl uppdragsgivaren som konsumenten och oss, avslutar Pernilla Almström. 

Presskontakt:
Malin Gustafsson
Marketing Manager
0722364876
malin.gustafsson@coeo-inkasso.se

Läs mer